به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهقطعات و لوازم جانبیقطعات و لوازم جانبیکامپیوتر و لپ تاپ

حافظه یا RAM چیست؟

حافظه یا RAM چیست؟

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در مهر 1397 نوشته شده بود و در دی 1399 دوباره بررسی و به‌روز شده است. همچنین در اردیبهشت 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

در این مقاله به بررسی رم، انواع و مقایسه انواع رم ها می‌پردازیم. با فالنیک همراه باشید.

خرید سرور با بهترین قیمت و گارانتی طلایی فالنیک
فالنیک با دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، خرید سرور را با گارانتی طلایی، سرویس دوره ای و مشاوره خرید رایگان ارائه می‌کند. شماره تماس مشاوره و اطلاع از قیمت سرور: 02154591914
خرید سرور

انواع حافظه کامپیوتر چیست؟

به طور کلی حافظه‌های کامپیوتری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. داخلی – که حافظه اصلی یا اولیه هم نامیده می‌شود و میزان دیتای کوچکی که به سرعت قابل دسترسی است تا کامپیوتر کار کند را ذخیره می‌کند.
  2. خارجی – که حافظه ثانویه هم نامیده می‌شود و به دستگاه‌های ذخیره سازی که دیتا را به صورت دائم ذخیره می‌کنند گقته می‌شود. این حافظه‌ها به صورت تعبیه شده و یا قابل تعویض هستند مثل هارد دیسک‌ها، SSD ها، USB و DVD و …
انواع مموری کامپیوتر چیست؟
دیاگرام انواع رم و حافظه در دنیای کامپیوتر

حافظه داخلی به دو نوع RAM و ROM تقسیم می‌شوند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

حافظه ram چیست؟

ram مخفف چیست؟ RAM مخفف Random-access memory است و یکی از اجزای مهم در تمام دستگاه‌ها محسوب می‌شود مثل پی سی، اسمارت فون، کنسول بازی، سرور . غیره. ایا کامپیوتر بدون رم کار می کند؟ کاربرد رم در کامپیوتر چیست؟ بدون وجود رم‍ها کاری انجام نمی‌شود و نبود میزان کافی از آن، باعث کندی شدید در کارها می‌شود.

حالا ببینیم کار رم در کامپیوتر چیست؟ رم مولفه پرسرعتی است که اطلاعات مورد نیاز دستگاه را به صورت موقت ذخیره می‌کند. دسترسی به دیتای ذخیره شده روی رم بسیار سریع است برخلاف هاردها که دسترسی به اطلاعاتشان کندتر است اما به مدت طولانی دیتا را ذخیره می‌کنند. حالا می‌توانید به سوال حافظه ram پایدار است یا ناپایدار پاسخ دهید. بله ناپایدار است از این جهت که به صورت موقت دیتا را ذخیره می‌کند و اطلاعات حافظه ram با خاموش شدن کامپیوتر یا قطع برق آن پاک می‌شود. در واقع رم‌ها حافظه‌های کوتاه مدت هستند. اینجاست که لزوم وجود هارد درایوها مشخص می‌شود: اطلاعات حتی وقتی برق قطع شود و دستگاه خاموش، پاک نمی‌شوند و محفوظ هستند. اما قبل از خاموش کردن کامپیوتر باید دیتای موجود روی رم را روی رسانه‌های ذخیره سازی ذخیره کرد.

ویژگی ram باعث می‌شود CPU مجبور نباشد ذخیره سازهای کندتر مثل هارددرایوها و SSD ها را بررسی کند. اطلاعات روی رم برای هر مولفه‌ای که تقریبا با سرعت یکسان با رم کار می‌کند قابل خواندن هستند و تقریبا زمان تاخیری ندارد.

کاربرد رم این است که بین CPU که با سرعت بالا کار می‌کند و هارد درایوها که با سرعت پایین کار می‌کنند قرار می‌گیرد تا تعادلی بین سرعتها به وجود آید به عبارتی رم اطلاعات را برای CPU نگهداری می‌کند. هر چه رم بیشتر باشد، CPU کمتر لازم دارد از حافظه خارجی و ثانویه (دستگاه‌های ذخیره سازی) دیتا بخواند در نتیجه سرعت کامپیوتر بیشتر می‌شود. از طرفی داخل خود CPU هم حافظه نهان کش CPU Cache وجود دارد که کاربرد خاص خودش را دارد. پردازنده اطلاعات را به وسیله کش به رم دریافت و ارسال می‌کند. برای آشنایی با CPU Cache مقاله “بررسی حافظه CPU Cache و انواع آن” را بخوانید.

در معماری کامپیوتر سعی می‌شود رم در نزدیک ترین جای ممکن به CPU قرار گیرد تا توان حرارتی کاهش یابد.

Rom چیست؟

ROM مخفف Read-Only Memory است.حافظه rom پایدار است یا ناپایدار؟ ROM برخلاف RAM پایدار است و حتی وقتی کامپیوتر خاموش شود، محتوای رام باقی می‌ماند. رام، چیپ کامپیوتری است که تقریبا همه کامپیوترها مقدار کمی از آن را برای Boot Firmware دارند. فریمور بوت حاوی چند کیلوبایت کد است که به کامپیوتر می‌گوید هنگام روشن شدن چه کار باید انجام دهد مثلا شناسایی سخت افزار و لود کردن سیستم عامل روی رم. در PC، به فریور بوت، بایوس می‌گویند.

از آنجایی که رام فقط خواندنی است برای آپدیت برنامه‌های روی رام باید به صورت فیزیکی چیپ رام را دربیاورید و عوض کنید. نسخه‌های امروزی رام امکان نوشتن محدود را دارند و می‌توانید فریمور (مثل بایوس) را با استفاده از نرم افزار نصب، آپدیت می‌کند. چیپ‌های قابل نوشتن و Rewritable در سه مدل زیر هستند:

  1. PROM – programmable read-only memory
  2. EPROM – erasable read-only memory
  3. EEPROM – electrically erasable programmable read-only memory

نوع رایج EEPROM را فلش مموری می‌نامند.

برای آشنایی بیشتر با حافظه ROM مقاله “بررسی کامل حافظه rom، انواع آن و تفاوت های rom،ram،prom” را مطالعه کنید.

تاریخچه رم کامپیوتر

اولین رم در سال 1947 توسط فِرِدی ویلینز و تام کیلبورن احتراع و در Williams tube استفاده شد. در واقع اولین شکل رم کامپیوتری و اولین دستگاه ذخیره سازی دیجیتالی رندوم اکسس بود.

تاریخچه رم کامپیوتر
اولین رم shoji ani در سال 1947

دومین استفاده از رم، حافظه magnetic-core بود که توسط فردریک ویه در سال 1947 اختراع شد. این حافظه متشکل از حلقه‌های فلزی باریکی بود که سیم‌ها به هر حلقه متصل بودند. هر بیت دیتا روی یک حلقه ذخیره می‌شد.

رم‌هایی که امروزه می‌شناسیم Solid State Memory هستند و اولین بار در سال 1968 توسط رابرت دنارد اختراع شد. این رم به صورت DRAM یا dynamic random-access بود و برای ذخیره بیت‌های دیتا از ترانزیستور استفاده می‌کرد.

انواع حافظه ram

دو نوع اصلی رم‌ها عبارتند از:

1- DRAM یا Dynamic ram: پراستفاده‌ترین نوع رم اصلی در کامپیوتر است. هر سلول حافظه DRAM از یک تراتزیستور و یک خازن روی مارد مجتمع ساخته شده و هر بیت دیتا (صفر یا یک) در خازن ذخیره می‌شود. تراتزیستور واسطه‌ای است بین مدار کنترل تراشه حافظه و خازن که اجازه خواندن و نوشتن روی خازن را می‌دهد.  DRAM مجموعه‌ای از میلیون‌ها خازن و تراتزیستور است. چون تراتزیستورها مقدار کمی برق تامین می‌کنند باعث می‌شود خازن ها به آرامی دشارژ شوند و دیتای ذخیره شده روی آنها تخلیه شود. در نتیجه DRAM هر چند میلی ثانیه یکبار باید رفرش شود (شارژ الکترونیکی جدید) تا بتواند دیتا را نگه دارد. در رفرش و تازه سازی DRAM مقدار هر سلول قبل از خالی شدن خوانده می‌شود و دوباره در سلول نوشته می‌شود.

2- SRAM یا Static ram: از 4 یا 6 تراتزیستور ساخته شده (شارژ و دشارژ شدن خازن مطرح نیست) و برخلاف DRAM تا وقتی برق وصل است دیتا را نگه می‌دارد اما باید به صورت دوره‌ای رفرش – Periodically Refreshed شود. SRAM سریعتر اما گرانتر است و برای Cache استفاده می‌شود. چگالی سلول حافظه (میزان سلول حافظه در ابعاد یکسان) در DRAM بیشتر از SRAM است در نتیجه DRAM در سیستم‌های کامپیوتری که ظرفیت بالا و قیمت کمتر مطرح است کاربرد بیشتری دارند.

Memory Refresh فرایند دوره‌ایِ خواندنِ اطلاعاتِ یک ناحیه از حافظه کامپیوتر و بازنویسی آنی همان اطلاعات در همان ناحیه از حافظه است که این بازنویسی بدون هیچ‌گونه تغییری انجام می‌شود.

Periodically Refreshed چیست؟
هدف از Periodically Refreshed، حفاظت از اطلاعات است.

مقایسه SRAM و DRAM

تفاوت SRAM و DRAM عبارت است از:

  1. SRAM دارای زمان دسترسی کمتری است.
  2. SRAM سرعت بیشتری دارد.
  3. SRAM گرانتر است.
  4. SRAM برق بیشتری مصرف می‌کند. SRAM نیاز به برق ثابت دارد ولی DRAM چون از خازن استفاده می‌کند برق کمتری مصرف می‌کند.
  5. SRAM دارای پیچیدگی در مدار داخلی است و چگالی ذخیره سازی کمتری دارد.

انواع حافظه DRAM

1- ADRAM یا Asynchronous DRAM: حافظه به صورت غیرهمزمان کنترل می‌شود و برای این کار، مدار کنترلر حافظه، سیگنال‌های کنترلی تولید می‌کند. CPU در این حالات، زمان تاخیر بیشتری دارد.

2- SDRAM یا Synchronous DRAM: نوعی حافظه DRAM است كه سرعت حافظه را با سرعت کلاک CPU همزمان می‌کند پس کنترلر حافظه از کلاک سیستم باخبر است. بدین ترتیب كار تبادل دیتا با CPU به طور هم‌زمان با استفاده از ساعت سيستم انجام می‌شود. SDRAM در سال 1996 اختراع شد.

انواع حافظه DRAM
جدول مقایسه انواع رم DRAM

3- RDRAM یا Rambus DRAM: در سال 1998 اختراع شد و نام شرکت سازنده خود را یدک می‌کشد و در حدود سال 2000 رایج بود و بیشتر در کارت گرافیک و دستگاه‌های ویدئو گیم کاربرد داشت. سرعت انتقال آن 1 GHz بود. نرخ انتقال دیتا در این نوع رم بسیار بالاست و روی باس CPU-memory انجام می‌شود. این سرعت بالا به دلیل استفاده از مکانیزم‌هایی چون synchronous memory interface و کش در داخل DRAM و signal timing بسیار سریع است. پهنای باند دیتا در RDRAM برابر با 8 یا 9 بیت است.

4- DDR SDRAM یا Double Data Rate SDRAM: نوعی حافظه همزمان است که با استفاده از روش double pumping و با همان فرکانس کلاک، پهنای باند دوبرابری نسبت به SDR SDRAM فراهم می‌کند. بدون افزایش در فرکانس کلاک، هم در لبه بالارونده و هم در لبه پایین رونده‌ی سیگنال کلاک، اجازه انتقال دیتا را می‌دهد. سرعت SDR SDRAM یا single data rate SDRAM نصف DDR SDRAM است چون فقط در لبه بالارونده سیگنال کلاک کار می‌کند و تفاوت خاصی از نظر ساختاری ندارند.

5- CDRAM یا Cache DRAM: نوع خاصی حافظه DRAM است که SRAM دارد. SRAM به عنوان بافر پرسرعت برای DRAM اصلی عمل می‌کند.

رم DDR4

رایج‌ترین نوع رم که امروزه در بازار به فروش می‌رسد DDR4 است. پس از اختراع DDR1 SDRAM در سال 2002، مدل‌های DDR2 در سال 2004 و DDR3 در سال 2007 و DDR4 در سال 2014 اختراع شدند.

مقایسه انواع DDRها
مقایسه انواع رم های DDR

اعداد نشانگر نسل رم هستند و اساس کار آنها یکی است اما رم های هر نسل نسبت به نسل قبل، سرعت و پهنای باند بیشتری دارند. نسل‌های DDR از نظر فیزیکی تغییراتی دارند که باعث می‌شود نتوان آنها را به جای هم استفاده کرد. حافظه ها از لحاظ سرعت به ترتیب کدامند؟ به ترتیب نسل‌هایشان. سرعت در ddr4 به صورت 2133/2400/2666/3200 MT/s است.

رم VRAM

رم‌هایی که در فضاهای ویدئو گیم استفاده می‌شوند و برای این منظور بهینه شده‌اند را VRAM یا video RAM می‌نامند. این چیپ‌ها دو قسمت دارند تا دیتای ویدئویی روی چیپ نوشته شود و در همین زمان، کارت گرافیک از حافظه می‌خواند بدین ترتیب صفحه نمایش رفرش می‌شود.

از اصطلاح VRAM استفاده می‌شود تا نشان دهیم حافظه مخصوص کارت گرافیک است. VRAM ها انواع مختلفی دارند:

  1. GDDR که جدیدترین آن GDDR6 است.
  2. رم های High Bandwigth Memory شامل HBM, HBM2, and HBM2e. این رمها بسیار گران هستند و کارایی بسیار بالایی دارند.
برای آشنایی بیشتر با انواع VRAM ها مقاله “راهنمای خرید کارت گرافیک؛ چه کارت گرافیکی برای چه کاری مناسب است” را مطالعه نمایید.

انواع حافظه DIMM

از نقطه نظر دیگر ماژول‌های حافظه به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ماژول‌های SIMM – Single In-Line Memory Module: در دهه 80 و 90 میلادی استفاده وسیعی از آنها می‌شد اما اکنون از رده خارج شده‌اند. دیتاباس در آنها 32 بیتی بود و در دو شکل 30 و 72 پین وجود داشتند.
  2. ماژول‌های DIMM – Dual In-Line Memory Module: ماژول‌های کنونی حافظه در قالب DIMM هستند. DIMM یعنی هر دو طرف ماژول پین داریم پس کلا 168 پین داریم که از دیتا باس 64 بیتی پشتیبانی می‌کند. دیتای بیشتری از DIMM عبور می‌کند در نتیجه کارایی بیشتری داریم. جدیدترین DIMM ها نسل چهارم DDR یعنی DDR4 SDRAM هستند که کانکنور 288 پینی دارد و توان عملیاتی دیتا را افزایش می‌دهد.

انواع DIMM به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

1- UDIMM – Unbuffered DIMM: حافظه‌های UDIMM اصولا در کامپیوترهای دسکتاپی و لپ تاپ استفاده می‌شوند البته در سرورهای رده پایین هم کاربرد دارند. قیمت کم و سرعت مناسبی دارند اما نسبت به rdimm پایداری کمتری دارند. در udimm دستورات مستقیم از کنترلر حافظه که در CPU قرار دارد به ماژول رم می‌روند. رم های UNBuffered، مصرف برق کمی دارند و روی سیستم‌هایی که دارای DIMM کمی هستند و پاور ضعیف دارند مناسب است البته ظرفیت این نوع رم ها کم است.

2- FBDIMM – Fully Buffered DIMM: در سیستم‌هایی که ظرفیت بالای رم لازم دارند مانند سرور و ورک استیشن کاربرد دارد. از چیپ AMD – advanced memory buffer استفاده می‌کنند تا قابلیت اطمینان و روش‌های تشخیص خطا و یکپارچگی سیگنال را فراهم کنند. باس AMD به دو قسمت تقسیم می‌شود: باس نوشتنی 10 بیتی و باس خواندنی 14 بیتی. بدین ترتیب خواندن و نوشتن همزمان فراهم می‌شود و کارایی کلی سیستم افزایش می‌یابد. علاوه بر این با داشتن تعداد پین‌های کمتر (در هر کانال سریال 69 پین و در هر کانال موازی 240 پین) پیچیدگی مسیریابی را کم می‌کند.

انواع حافظه DIMM
جدول مقایسه رم های UDIMM و RDIMM

3- RDIMM – Registered DIMM: نام دیگر آن Buffered است. کاربرد آن در سرورها و برنامه‌هایی است که به سرعت و ثبات نیاز دارند. در rdimm رجیسترهای آنبورد بین حافظه و کنترلر حافظه قرار دارند و کنترلر حافظه، دستورات و آدرس‌دهی و Clock Cycling را بافر می‌کند.

4- LRDIMM – Load-Reduced DIMM: از تکنولوژی Isolation Memory Buffer – iMB استفاده می‌کند. چیپ iMB علاوه بر اینکه دستورات و آدرس‌دهی و Clock Cycling را بافر می‌کند، سیگنال‌های دیتا را هم بافر می‌کند. کنترلر حافظه فقط محتوای چیپ iMB را می‌بیند و محتوای چیپ dram را نمی‌بیند. در نهایت بافر حافظه تمام خواندن‌ها  و نوشتن‌ها را مدیریت می‌کند و نتیجه آن سرعت و ظرفیت بسیار بالا است.

5- NVDIMM – Non-Volatile DIMM: در این نوع حافظه هم ناپایداری و موقتی بودن رم ها را داریم و هم پایداری و دایمی بودن هارد ها. یعنی با قطع برق محتوای رم از بین نمی‌رود و داخل فلش ذخیره می‌شود. این نوع رم‌ها در پرولیانت سرورهای نسل 9 و 10 اچ پی وجود دارند. ماژول‌های nvdimm برای سرعت مناسب نیستند بلکه برای مواقعی که قطع جریان برق باعث از رفتن اطلاعات از مموری می‌شود کاربرد دارد. ماژول‌های NVDIMM برای سرعت مناسب نیستند بلكه برای مواقعی كه قطع جريان برق باعث از رفتن اطلاعات از مموری می‌شود کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه

رم دسکتاپ چیست؟

رم‌هایی که در کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می‌شوند اساسا دارای تکنولوژی یکسانی هستند اما از آنجایی که لپ تاپ ها سایز کوچکتری دارند پس باید قطعات آنها هم کوچکتر باشند. فرق مهم بین رم لپ تاپ و رم دسکتاپ در اندازه و توان مصرفی آنهاست. رم لپ تاپ طول کمتر و تعداد پین کمتری دارد همچنین برق کمتری مصرف می‌کند. به همین دلیل در نام رم های لپ تاپ LP – Low Power دیده می‌شود: LPDDR ولی در رم دسکتاپ فقط DDR داریم.

رم SODIMM چیست؟

در رم دسکتاپ DIMM داریم و در رم های لپ تاپ SODIMM؛ یعنی همان DIMM ولی با سایز کوچکتر. SODIMM مخفف Small Outline است. DDR4 DIMM استاندارد طولی در حدود 133.35 میلی متر دارد در حالیکه طول SODIMM ها نصف آن و حدود 69.9 میلیمتر است. در نتیجه برای دستگاه‌های پورتابل مانند لپ تاپ مناسبند. ارتفاع هر دوی آنها یکی و 30 میلیمتر است اما با ارتفاع کمتر هم آنها را می‌بینید:

  1. very low profile – VLP و 20.3 میلیمتر
  2. ultra-low profile – ULP و 17.8 تا 18.2 میلیمتر

نوع کوچک از RDIMM را به صورت Mini-RDIMM داریم که طول آن 82 میلیمتر است در حالی که RDIMM های معمولی 133 میلیمتر طول دارند.

انتخاب رم برای ارتقای کامپیوتر

مهترین نکته هنگام خرید رم دسکتاپ و رم لپ تاپ این است که بدانید چه مقدار رمی لازم دارید. برای اجرای سیستم عامل به مقداری رم نیاز داریم و هر برنامه‌ای برای اجرا به حداقل میزان رمی احتیاج دارد پس باید بر اساس کاربری و برنامه‌هایی که قرار است استفاده کنیم، میزان رم را مشخص کنیم.

نکته دیگر این است که باید توجه کنید CPU دارای چه معماری است و متناسب با پردازنده خود، نوع و میزان رم را مشخص کنید. همچنین به نوع و میزان و باس رم که مادر بورد پشتیبانی می‌کند، اسلات های خالی مادربورد، باس و حجم و برند رم فعلی توجه کنید.

پیشنهاد مطالعه

رم چیست در موبایل؟

همانند رم لپ تاپ، در گوشی ها و مویایل از LPDDR استفاده می‌شود پس رم های DRAM در موبایل هم به کار می‌رود. رم های موبایل از نظر ظاهری تفاوت بسیار زیادی با رم های دسکتاپ و لپ دارد: رم دسکتاپ و لپ تعدادی پین و یک سری چیپ دارند اما رم موبایل فاقد اینهاست و زیر CPU قرار می‌گیرد. فاصله نزدیک بین رم و CPU باعث سرعت و توان حرارتی تاثیر دارد.

برنامه‌هایی مثل پیام رسان ها و ایمیل ها در پس زمینه در حال اجرا هستند تا نوتیفیکیشن‌های لازم را به ما نشان دهند پس این برنامه ها رم اشغال می‌کنند. تعادل صحيح بين توان پردازشی و مصرف حافظه بستگی به نوع برنامه‌هايی كه كاربر اجرا می‌كند و ميزان بار (Load) آن‌ها دارد. 

گفتیم که هر برنامه‌ای رم خودش را لازم دارد پس با اجرای برنامه ها رم بیشتری استفاده می‌شود. از طرفی با بستن برنامه، آن برنامه همچنان روی رم باقی می‌ماند که این خودش باعث مصرف رم می‌شود. با پر شدن رم، برنامه های قدیمی‌تر از روی رم پاک می‌شوند تا جا برای اجرای برنامه‌های جدید باز شود. به طور کلی هر چه رم بیشتری در موبایل داشته باشیم سرعت بالاتری در اجرای اپلیکیشن‌ها خواهیم داشت.

ECC چیست؟

ECC نوعی از حافظه‌های ذخیره داده در کامپیوتر و سرور است که می‌تواند انواع مختلفی از خرابی داده‌ها را تشخیص داده و رفع کند، در واقع روشی برای پیدا و اصلاح کردن خطاها در زمان انتقال اطلاعات در انواع DIMM هاست. این نوع حافظه‌ها بیشتر در جاهایی استفاده می‌شوند که تحت هیچ شرایطی نباید داده‌ها آسیب ببینند، از جمله رایانه‌هایی که برای پردازش‌های علمی و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این نوع حافظه‌ها تک‌تک بیت‌ها از خطر دستکاری شدن و تغییریافتن در امان هستند و داده‌هایی که از هر کلمه خوانده می‌شود، همیشه با داده‌هایی که در آن کلمه نوشته شده‌اند یکسان هستند، حتی اگر یکی یا تعدادی از بیت‌های ذخیره‌شده، تغییر حالت داده باشند. بسیاری از حافظه‌های غیر ECC توانایی تشخیص خطا را ندارند، هرچند که برخی از انواع حافظه‌های غیر ECCبا استفاده از بیت پاریتی توانایی کشف خطا را دارند، اما نمی‌توانند آن را اصلاح کنند.

حافظه های دارای قابلیت ECC به ECC Memory و حافظه های بدون این قابلیت به Non-ECC Memory مشهور هستند.

با توجه به پایداری بسیار زیاد سیستم های کنونی معمولاً استفاده از حافظه های Non-ECC به دلیل سرعت بیشتر و قیمت مناسب‌تر توصیه می‌شود، مگر در موارد خاص مانند محاسبات بسیار دقیق علمی، محاسبات اقتصادی، سرورها و …

حافظه‌های ECC متداول‌ترين نوع حافظه‌هايی هستند كه می‌توان در سرورها يافت. اين نوع حافظه از يک مدار الكترونيكی مخصوص درون تراشه استفاده می‌كند كه قادر به كشف و تصحيح خطاهای تک بيتی حين محاسبات، بدون متوقف کردن (Halt) سيستم است. سرورهای رده Value معمولاً حداكثر 4 گيگا‌بايت حافظه را پشتيبانی می‌كنند در حالی كه سرورهای قوی‌تر همراه 1 الی 2 گيگا‌بايت رم ارايه می‌شوند كه قابليت افزايش تا 32 گيگا‌بايت را دارند. پشتیبانی از سیستم ECC با عبارت E روی رم‌ها قابل تشخیص هستند.

تفاوت MT/s و MHz در چیست؟

mhz چیست و مگاهرتز رم چیست؟ به طور حتم در مقالات تخصصی به این دو عبارت MT/s و MHz برخورده‌اید اما تفاوت آنها برای شما روشن نیست. نکته ظریفی در این دو وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آیا این دو عبارت با هم برابرند؟

The highest DDR3 data rate = 2133 MT/s

The highest DDR3 clock speed = 2133 MHz

قبل از پاسخ به این سوال، به مقدمه‌ای کوتاه می‌پردازم. برای نام بردن رم‌ها یا حافظه‌ها، عبارت 2133 MHz استفاده نمی‌شود بلکه به جای آن می‌گوییم، DDR3 2133. واقعیت این است که رم با این سرعت کار نمی‌کند بلکه سرعت واقعی آن 1066.6 MHz است و به علت DDR بودن، دو عملیات یا Operation در هر سیکل انجام می‌شود پس گویی سرعت آن 2133MHz است.

حالا نوبت پاسخ به سوال است.

می‌دانیم یک هرتز برابر است با یک بار در ثانیه یعنی یک بار از هر چیزی در ثانیه.

1 Hz = 1/s = once per second = one <thing> per second

و از طرفی نیز تساوی زیر را داریم:

1transfer per second (T/s) = 1 Hz

پس از دو عبارت بالا نتیجه می‌شود که:

1MT/s = 1 MHz

حتما می‌دانید که واحد هرتز، برای اندازه گیری فرکانس استفاده می‌شود در حالیکه  MT/s در مورد حافظه به کار می‌رود و در واقع همان Megatransfers per second است که می‌تواند هرتز خوانده شود.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ
4.5/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫16 دیدگاه ها

    1. روشنا عزیز،
      عمده‌ترین تفاوت رم سرور با رم کامپیوتر در وجود تکنولوژی ECC است که به‌عنوان تشخیص خطا در ساختار رم سرور قرار می‌گیرد اما رم معمولی کامپیوتر یا لپ تاپ همچنین قابلیتی ندارد.

    1. سلام و درود
      فایل pdf مطلب رم چیست به ایمیل مندرج در همین کامنت ارسال شد.

  1. سلام مطالب بسیار عالی و مفید و کاربردی دارید
    سایت شما رو بوک مارک کردم
    بینهایت سپاسگزارم

    1. درود بر شما
      از لطف شما ممنونیم. خوشحالیم که مطالب ما برای شما مفید بوده‌است.

  2. سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرسم مقدار رم در تبلت باید چقدر باشه

  3. ما یک رم لپتاپ میخوایم بگیریم و رم لپتامون رو ارتقا بدیم اما اطلاعاتی ازش زیاد ندارم که چجوریه و قیمت ها بشدت رفته بالا میخواستم ببینم دست دوم بندازیم رو دستگاه مشکلی ایجاد میکنه یا عمر پایانش سریع میخواستم ببینم چجوریه
    ممنون اگه راهنمایی بفرمایید

    1. سلام

      در زمینه خرید رم لپ تاپ، می توانید با کارشناسان فروش ما به شماره 0218363 داخلی 230 در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا