به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

هر آنچه که باید درباره ارزش طول عمر مشتری (CLV) بدانید

ارزش طول عمر مشتری (CLV)

در چشم‌انداز کسب و کار رقابتی امروز، درک ارزش واقعی مشتریان، کلید رشد و موفقیت پایدار است. اگر صاحب کسب و کار هستید، دانستن پتانسیل ارزش طول عمر مشتری (CLV) می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری استراتژیک، تقویت روابط با مشتری و سودآوری بلندمدت، توانمند کند.

در این مقاله با ما همراه شوید تا مفهوم ارزش طول عمر مشتری آشنا شده و ببینید چگونه این پدیده می‌تواند تجارت شما را متحول کند. با استفاده از این دانش، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید درآمدتان را افزایش دهید و روابط خودتان را با مشتری تقویت کنید.

یکی از ابزارهایی که می‌تواند در گزارش گیری از طول عمر مشتری و نوع روابط شما با مشتری بسیار تاثیرگذار باشد، نرم افزار crm است. شما می‌توانید همین امروز برای درخواست دمو یا دریافت کاتالوگ رایگاه با شماره 02154591983 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را خدمتتان ارائه کنند.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

ارزش طول عمر مشتری چیست؟

ارزش طول عمر مشتری (CLV) معیاری بسیار مهم برای درک کسب و کارها است؛ زیرا بینش‌هایی را در مورد سودآوری بلندمدت مشتریان ارائه می‌دهد. CLV به مجموع درآمدی که هر تجارت در طول رابطه خود با مشتری به‌دست می‌آورد، اشاره می‌کند.

روش محاسبه ارزش طول عمر مشتری (CLV) چگونه است؟

محاسبه ارزش طول عمر مشتری (CLV) شامل تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان گذشته و پیش‌بینی در مورد الگوهای هزینه‌های آینده است. با درک این معیار، کسب‌وکارها می‌توانند منابع را بهتر تخصیص دهند و استراتژی‌های بازاریابی را برای به حداکثر رساندن ارزش بالقوه هر مشتری تنظیم کنند. برای محاسبه CLV، چندین رویکرد وجود دارد که مشاغل می‌توانند اتخاذ کنند. در ادامه  این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • رویکرد تاریخی: در این روش رایج، به داده‌های خرید گذشته برای تعیین میانگین طول عمر مشتری و میانگین درآمد تولید شده در هر دوره توجه می‌شود.
  • روش مدل‌سازی پیش‌بینی: این روش از تکنیک‌های آماری برای پیش‌بینی رفتارهای آینده براساس ویژگی‌های فردی و روند بازار استفاده می‌کند. به‌علاوه، برخی از کسب‌وکارها ممکن است استفاده از تحلیل کوهورت را انتخاب کنند، که در آن مشتریان براساس ویژگی‌ها یا دوره‌های زمانی خاص با هم گروه‌بندی می‌شوند تا بینش عمیق‌تری در مورد عادت‌های خرج کردن آن‌ها به‌دست آید.
فاکتورهای دخیل در ارزش طول عمر مشتری (CLV)
فاکتورهایی مانند تاریخچه خرید، میانگین ارزش تراکنش و نرخ‌های نگهداری در محاسبه CLV دخیل هستند.
پیشنهاد مطالعه

فرمول محاسبه ارزش طول عمر مشتری (CLV)

برای محاسبه ارزش طول عمر مشتری (CLV) چند فرمول وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

فرمول اول

در این فرمول، نیاز به میانگین ارزش خرید، فرکانس خرید و طول عمر مشتری داریم.

میانگین ارزش خرید: به میانگین ارزش خرید مشتری در هر معامله اشاره دارد.

فرکانس خرید: تعداد خریدهایی است که مشتری در بازه زمانی مشخص مانند یک سال انجام می‌دهد.

طول عمر مشتری: نشان دهنده مدت زمانی است که مشتری به خرید از شرکت ادامه می‌دهد.

این متغیرها را می توانید بر اساس نیازهای خاص یا داده‌های موجود برای کسب‌وکارتان تغییر دهید.

در نظر نگرفتن اهمیت ارزش طول عمر مشتری، مانند این است که کسب و کار شما بدون قطب‌نما یا نقشه در تلاطم بازار کار کند.

فرمول اول ارزش طول عمر مشتری (CLV)
فرمول اول ساده‌ترین روش دریافت clv بر اساس متغیرهای خاص است.
پیشنهاد مطالعه

فرمول دوم

در این روش، از مقادیر زیر استفاده می‌شود:

  • ارزش بخشی مشتری: میزان درآمد یا سودی که هر مشتری به سازمان تحویل می‌دهد.
  • همبستگی طول عمر مشتری: احتمال بازگشت مشتری در سال‌های آینده.
  • نرخ تخفیف: نرخ تخفیف برای اخذ ارزش آینده و تبدیل آن به ارزش حال.
  • نرخ رشد: نرخ رشد تقاضا یا نرخ رشد کسب و کار
فرمول پیچیده ارزش طول عمر مشتری (CLV)
در این فرمول به آمار ارزش بخشی و همبستگی طول عمر مشتری، نرخ تخفیف و نرخ رشد نیاز دارید.
پیشنهاد مطالعه

اهمیت ارزش طول عمر مشتری (CLV) در کسب و کار

وقتی نوبت راه‌اندازی کسب و کار می‌رسد، ارزش طول عمر مشتری (CLV) بسیار حیاتی است. در نظر نگرفتن اهمیت ارزش طول عمر مشتری، مانند این است که کسب و کار شما بدون قطب‌نما یا نقشه در تلاطم بازار کار کند. به عبارت دیگر، درک و به حداکثر رساندن ارزش طول عمر مشتری (CLV) می‌تواند تفاوت بین غرق شدن یا شنا کردن در بازار رقابتی امروز را ایجاد کند.

راه هایی برای افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV)

چندین استراتژی موثر وجود دارد که شما می‌توانند برای افزایش ارزش طول عمر مشتری خود از آن‌ها استفاده کنید. در این بخش از مقاله این موارد را معرفی می‌کنیم.

بهبود رضایت مشتری

با ارائه محصولات، خدمات و پشتیبانی مشتری استثنایی، می‌توانید رضایت مشتری را افزایش دهید که منجر به افزایش CLV می‌شود. به طور منظم به دنبال بازخورد باشید و هر مشکلی را به سرعت حل کنید.

تجارب شخصی ارائه دهید

پیام‌های بازاریابی، تبلیغات و توصیه‌های محصول خود را متناسب با ترجیحات فردی مشتری تنظیم کنید و از داده‌های مشتری برای تقسیم‌بندی مخاطبان خود و ارائه ارتباطات هدفمند و مرتبط استفاده کنید.

ایجاد برنامه وفاداری

با ایجاد برنامه وفاداری که به مشتریان برای وفاداری مداوم آنها پاداش می‌دهد، خریدهای تکراری را تشویق کنید. تخفیف‌های انحصاری، دسترسی زودهنگام به محصولات جدید، یا هدیه‌های ویژه ارائه دهید تا مشتریان را درگیر خود نگه دارید.

ایجاد روابط با مشتری

بر ایجاد روابط واقعی و طولانی مدت با مشتریان خود تمرکز کنید. از طریق ایمیل‌های شخصی‌سازی شده، تعاملات رسانه‌های اجتماعی و رویدادها با آنها در ارتباط بمانید. این‌کار نشان می‌دهد که به نیازهای آن‌ها اهمیت داده و ارزشی فراتر از رابطه معاملاتی ارائه می‌دهید.

فروش بالا و متقابل

از روابط موجود با مشتری با ارائه فروش‌های بالا یا متقابل مرتبط بهره ببرید. محصولات تکمیلی یا ارتقاهایی را که تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد و نیازهای در حال تحول آن‌ها را برآورده می‌کند، توصیه کنید.

ارائه خدمات استثنایی به مشتریان

مطمئن شوید که تیم خدمات مشتری شما به خوبی آموزش دیده و مجهز است تا به سوالات و مسائل مشتری رسیدگی کند. تجربه مثبت از خدمات مشتری، می‌تواند به طور قابل توجهی بر CLV تأثیر بگذارد؛ زیرا رضایت و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.

اجرای برنامه ارجاع

با اجرای برنامه ارجاع، مشتریان فعلی خود را تشویق کنید تا کسب‌و‍‌کار شما را به دوستان و خانواده خود ارجاع دهند. به ارجاع‌دهنده، تشویق‌هایی مانند تخفیف یا پاداش ارائه دهید.

تمرکز بر حفظ مشتری

به جای تمرکز صرف بر جذب مشتریان جدید، تلاش‌ها برای حفظ مشتریان موجود را در اولویت قرار دهید. به طور منظم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، جوایز وفاداری و پشتیبانی مستمری را ارائه دهید تا آنها را درگیر و وفادار نگه دارید.

محصولات و خدمات خود را به طور مداوم بهبود دهید

 به بازخورد مشتریان گوش دهید و از آن برای بهبود کار خود استفاده کنید. محصولات یا خدمات خود را به طور مرتب بروز کنید و نواوری داشته باشید تا نیازها و انتظارات مشتریان در حال تغییر را برآورده کنید. رویکرد مشتری محور باعث رضایت مشتری و افزایش CLV می‌شود.

افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV)
هزینه جذب مشتری ارتباط مستقیمی با افزایش طول عمر مشتری دارد.

درک و استفاده از قدرت ارزش طول عمر مشتری (CLV) برای موفقیت هر کسب و کاری بسیار مهم است. درک CLV به شما کمک می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را بهینه کنید، منابع را به طور موثر تخصیص دهید، و تصمیمات آگاهانه‌ای برای هدایت رشد پایدار بگیرید.

با محاسبه دقیق این متریک و تشخیص اهمیت آن، شرکت‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای برای افزایش سود خود در بلندمدت بگیرند. درست مانند چراغی که ما را از میان دریاهای طوفانی راهنمایی می‌کند، ارزش طول عمر مشتری مسیر رشد و شکوفایی پایدار را روشن می‌کند.

اگر قصد دارید برای پیاده سازی و گزارش گیری طول عمر مشتری خود از نرم افزار CRM استفاده کنید، می‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را خدمتتان ارائه دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا