به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاسرور و شبکهسرور و شبکهقطعات و لوازم جانبی

آموزش تست و تعویض باتری ریدکنترلر سرور

تعویض باتری ریدکنترلر

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در تیر 1397 نوشته شده و در مهر 1399 مجددا بررسی و به‌روز شد. همچنین در بهمن 1399 و سپس مرداد 1401 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

سرورهای مدرن امروزی پیچیدگی‌های بسیاری دارند و ریدکنترلرها یکی از مؤلفه‌های حیاتی این سیستم‌ها محسوب می‌شوند. باتری‌های این کنترلرها نقش اساسی در حفظ اطلاعات و پایداری سرور ایفا می‌کنند. در این مقاله، شما با فرایند تست و تعویض باتری ریدکنترلر سرور آشنا خواهید شد.

با توجه به اهمیت اطلاعات موجود در سرورها، آموزش نحوه تست و تعویض باتری ریدکنترلر یکی از اقدامات اساسی برای حفظ داده‌های شماست. در این مقاله ابتدا باتری رید کنترلر را معرفی و در ادامه نشانه‌های خراب بودن باتری سرور را مرور می‌کنیم. در نهایت نیز به آموزش تصویری و ویدئویی چگونگی تعویض باتری رید کنترلر در سرور HPE DL380 G10 خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به خرید باتری سرور نیز می‌توانید به فروشگاه فالنیک مراجعه کرده و از خدمات فالنیک بهره مند شوید.

تعمیر سرور
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
تعمیر سرورتماس تلفنی

باتری اچ پی چیست؟

باتری HPE Smart Storage Battery کار ارسال برق به کنترلرهای رید را که از کش FBWC بهره می‌برند، به عهده دارد. این باتری علاوه بر کنترلرها، به عنوان منبع برق بکاپ برای HPE NVDIMM ها نیز کاربرد دارد. تنها از یک باتری می‌توان برای پشتیبانی از چند تجهیزات مختلف استفاده کرد. در NVDIMM ها با قطع شدن برق، دیتای موجود روی DRAM به Non-Volatile NAND flash ارسال می‌شود.

باتری رید کنترلر اچ پی - HPE Smart Storage Battery چیست؟
باتری رید کنترلر سرور چیست؟

اگر کنترلرها با قطعی برق مواجه شوند، انرژی الکتریکی لازم برای کش به وسیله باتری تامین شده و محتوای آن روی فلش ذخیره می‌شود تا اطلاعات از بین نروند.

باتری رید کنترلر سرور اچ پی در واقع یک باتری Lithium-ion و Low-Halogen است و قطعه سرور تا ۵۰ درجه سانتی گراد می‌تواند کار کند اما هر چه در دمای بالاتری نگه داشته شود، طول عمر کمتری خواهد داشت.

باتری کش رید کنترلر و انواع آن

در سرور‌ها قبل از نوشتن کامل اطلاعات بر روی هارد دیسک، به منظور دسترسی سریع‌تر،  داده‌ها در حافظه کش قرار می‌گیرند. برای محافظت از اطلاعات، معمولا حافظه‌های کش به یک باتری مجهز هستند. این باتری که باتری کش رید کنترلر نیز نامیده می‌شود، نقش ناجی را برای حفظ اطلاعات بازی می‌کند. باتری‌ها براساس نوع عملکرد در انواع مختلفی تولید شده‌اند. برای آنکه بیشتر با انواع و کاربرد‌های آن‌ها آشنا شوید، در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

BBWC قدیمی‌ترین باتری کش رید کنترلر

حافظه BBWC، یک نوع حافظه کش رید کنترلر است که برای ذخیره اطلاعات در حافظه پنهان به باتری نیاز دارد. باتری کش رید کنترلر BBWC که باتری BBWC نیز نامیده می‌شود، جزو اولین باتری‌های حافظه کش است که در کانفیگ سرورهای نسل Gen6 و Gen7 اچ پی استفاده می‌شود. با قطع ناگهانی برق سرور، این باتری بکاپ حداکثر می‌تواند تا 48 ساعت از اطلاعات محافظت کند. BBWC، برای تأمین انرژی مورد نیاز در صورت قطع برق، هنگامی که سرور روشن است به صورت کامل شارژ می‌شود و در زمان لازم آن را در اختیار رید قرار می‌دهد.

امروزه به دلیل معایب زیاد این نوع باتری، کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. دو عیب بزرگ BBWC طول عمر پایین و بهره‌وری کم آن است.

FBWC مبتنی بر خازن

برای رفع معایب باتری‌های کش رید کنترلر BBWC، کمپانی اچ پی راه‌حل جدیدی ارائه کرد. در طراحی باتری‌های جدید که با نام FBWC نامیده می‌شود، به جای باتری از خازن استفاده شده‌است. کاربران به راحتی می‌توانند در سرورهای نسل Gen8 و Gen9 اچ پی، این نوع باتری را با فناوری فلش به کار ببرند. کمپانی HP، با معرفی این نوع باتری به کاربران نوید محافظت از اطلاعات به صورت نامحدود را در صورت قطع برق داده است.

باتری Raid کنترلر FBWC، برای آنکه به عنوان یک باتری بکاپ بتواند انرژی مورد نیاز برای محافظت از اطلاعات را در صورت قطع برق فراهم کند، به Super Cap مجهز شده و به باتری برای تأمین انرژی نیاز ندارد. FBWC، به دلیل مجهز بودن به فناوری NAND، به محض برقراری جریان برق، با رید ارتباط برقرار کرده و در صورت آمادگی آن اطلاعات را از روی حافظه فلش به DRAM منتقل می‌کند.

طول عمر این نوع باتری نسبت به نسل قبل، بالاتر بوده و سرعت بیشتری را به عنوان پشتیبان رید کنترلر در اختیار ما قرار می‌ دهد.

باتری لیتیومی، طول عمر و سرعت پشتیبانی بالاتر

در نسل جدید از سرورهای اچ پی که شاهد استفاده از رید کنترهای Smart Array Raid Controller هستیم، برای تأمین انرژی مورد نیاز این قطعه از باتری لیتیومی استفاده شده است. این قطعه از اطلاعات کش در صورت قطع برق نیز محافظت کرده و آن‌ها را تا برقراری مجدد جریان انرژی بر روی Nand Flash ذخیره می‌کند.

باتری Lithium-ion یا Low Halogen را با نام smart storage battery نیز می‌شناسند. باتری‌های لیتیومی در دو نوع 12 وات و 96 وات طراحی شده‌اند و از چند دیوایس در یک سرور پشتیبانی می‌کند. باتری لیتیوم یونی hpe 96w smart storage battery یکی از باتری‌های هوشمند و پرکاربرد اچ پی است.

podcast


۱- اخبار تکنولوژی

در این پادکست بیشتر درباره امنیت صحبت کردیم از حمله به paypal گرفته تا کاربران اندروید و لینوکس. دو خبر از توییتر داشتیم که جنجال به پا کرده است. همچنین به سراغ آقای بیل گیتس معروف هم رفتیم.

۲- پرونده ویژه:

  • باتری سرور چیست؟
  • باتری سرور چگونه کار می کند؟
  • معیارهای انتخاب باتری سرور
  • انواع باتری سرور HP



۳- سیگنال:

در این شماره از پادکست، درباره یکی از مباحث داغ و همیشه بحث برانگیز در حوزه امنیت صحبت کردیم. هک و هکر و نحوه فعالیت آنها و دسترسی به دیتاهای سیستم‌ها. در ادامه بشنوید:

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و بخش سیگنال را هم می‌توانید پیگیری کنید؛

این نسخه پادکست 25 مگابایت حجم و 27 دقیقه زمان دارد.

دانلود

بخش پرونده ویژه 10 مگابایت حجم و 11 دقیقه زمان دارد.

دانلود

پیشنهاد مطالعه

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

خرابی باتری رید موجود در سرورهای اچ پی که با عنوان hpe smart storage battery failure نیز شناخته می‌شود، قابل تشخیص است. برای تشخیص خرابی باتری RIAD Controller سرور اچ پی مراحل زیر را انجام دهید:

1. با توجه به تصویر زیر، ابتدا چراغ سلامت سرور (Health) را چک کنید و در صورتی که به رنگ کهربایی چشمک زن بود، سرور را ریست کنید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید
خرابی باتری سرور

2. با زدن کلید F10 وارد Intelligent Provisioning شوید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید
پیشنهاد مطالعه

3. گزینه Perform Maintenance را بزنید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

4. گزینه Insight Diagnostics را بزنید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

5. در سربرگ Log و سپس Integrated Management Log یا IML می‌توان آخرین لاگ‌های موجود روی سرور را مشاهده کرده و در صورتی که لاگ زیر را مشاهده کردید به این نتیجه می‌رسیم که باتری سرور مشکل داشته و باید تعویض شود.

خرابی باتری سرور
نحوه تشخیص خرابی باتری رید

6. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، وضعیت باتری را در iLO از طریق تب Power در قسمت System Information نیز می‌توان مشاهده کرد.

خرابی باتری سرور

نصب و تعویض باتری سرور HPE 96W Smart Storage G9

در این ویدئو آموزش تعویض باتری رید را در سرور HPE DL380 g10 را می‌بینیم.

نکات مهم در تعویض باتری رید

در نهایت اگر باتری در تست، به عنوان یک باتری Fail شده مشخص شود، باید با یک باتری مناسب‌تر جایگزین گردد. در این مورد باید به دو نکته زیر توجه کنید:

  • یک باتری جدید و یا باتری جایگزین به منظور شارژ سلول‌های خود نیاز است تا حداکثر دو ساعت در شارژ قرار بگیرد.
  • در زمان شارژ باتری، Smart Array Cache ممکن است به صورت غیرفعال و عملکرد سرور در طول فرآیند شارژ تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • قبل از انجام هر کاری از تمام دیتا موجود روی سرور خود بکاپ تهیه کرده و سپس اقدام به خاموش کردن سرور و تعویض باتری کنید.

برای خرید سرور HPE DL380 G10 روی دکمه زیر بزنید:

خرید سرور hp dl380 g10

آموزش نحوه تعویض باتری رید در سرور HPE DL380 G10

چنانچه تست گرفته‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که  باتری سرور شما با مشکل مواجه شده است و نیاز به تعویض دارد، با فالنیک همراه باشید تا هم آموزش ویدئویی و هم آموزش تصویری باتری رید کنترلر سرور را ببینید.

مراحل تعویض باتری سرور به شرح زیر است:

1. ابتدا سرور را خاموش کنید.

2. سپس کابل‌های پاور را از سرور جدا کنید.

3. Access Panel را از روی سرور خارج کنید.

آموزش نحوه تعویض باتری رید در سرور HPE DL380 G10

4. در مرحله بعد Air Baffle را از روی سرور خارج کنید.

Air Baffle در سرور اچ پی

5. سپس Fan Cage را از روی سرور خارج کنید.

Fan Cage سرورhp

6. حال کابل باتری را جدا کرده و باتری را خارج کنید.

باتری رید کنترلر سرور اچ پی

7. باتری جدید را جایگزین کنید.

باتری رید کنترلر سرور اچ پی

خرید سرور با بهترین قیمت و گارانتی طلایی فالنیک
فالنیک با دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، خرید سرور را با گارانتی طلایی، سرویس دوره ای و مشاوره خرید رایگان ارائه می‌کند. شماره تماس مشاوره و اطلاع از قیمت سرور: 02154591914
خرید سرور

4.7/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

    1. درود بر شما
      محسن عزیز،
      ابتدا کابل شبکه را به پورت iLO متصل کنید. پورت iLO در پشت سرور به صورت جداگانه مشخص شده است، اما در سرورهایی که پورت iLO تعیین نشده از پورت 1 به عنوان پورت iLO استفاده می‌شود. بعد از این کار نیاز به تعیین آدرس آی‌پی داریم. آی‌پی سرور را می‌توانیم در لحظه reboot شدن روی صفحه‌نمایش مشاهده کنیم. دقت کنید مدتی زمان می‌برد تا سرور از شبکه IP بگیرد. در ادامه مسیر زیر را وارد کنید.
      system utilities > system configuration > iLO Configuration Utility > network Option > IP Address
      اکنون می‌توانید آی‌پی سرور را مشاهده کنید. پس از مشخص شدن آی‌پی، آدرس آی‌پی را در مرورگر مورد نظر وارد کنید
      در صورتی که پیام error security را مشاهده کردید، گزینه accept risks را انتخاب کنید. صفحه باز شده از شما نام کاربری و رمز ILO را می‌خواهد که نام کاربری Administrator و رمز ILO روی تگ چسبانده شده روی دستگاه قابل مشاهده است.

دکمه بازگشت به بالا