به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

آشنایی با کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی

کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی

آیا می‌خواهید میزان فروش، وفاداری مشتریان، تعداد سرنخ‌ها و موفقیت کمپین‌های بازاریابی را افزایش دهید؟ آیا می‌خواهید هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش دهید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، باید از نرم‌افزار CRM در کسب‌وکارتان استفاده کنید. این نرم‌افزار یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی است که می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا روابط بهتری با مشتریان خود ایجاد، مشتریان بالقوه را شناسایی کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید. در این مقاله فالنیک قصد داریم کاربرد و اهمیت CRM در بازاریابی را به شما آموزش دهیم و به شما بگوییم چگونه CRM می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف بازاریابی خود برسید؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی چیست؟

در پاسخ به سوال اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری یا crm چیست باید بگوییم، این نرم‌افزار یک سیستم جامع برای مدیریت کردن اطلاعات مشتریان شما است. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید تمامی اطلاعات مهم از جمله اطلاعات تماس، تاریخچه خرید، نظرات و بازخوردها، مشکلات مشتری و … را جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت کنید. سپس بر اساس آنها و تحلیل نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارتان کمپین تبلیغاتی موفق را ببندید.

کاربردهای crm در بازاریابی

  • هدف‌گذاری دقیق

اولین کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی، هدفگذاری دقیق هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه برای فعالیت‌های بازاریابی است. این نرم‌افزار از طریق جمع‌آوری و تجزیه‌و تحلیل کمپین‌های بازاریابی قبلی، رسانه‌های موفق و … می‌تواند در تعیین هدف‌های دقیق و تخصصی به شما کمک کند. از طریق crm می‌توانید محصولات و خدمات موردعلاقه مخاطبان را شناسایی و روی فروش آنها برنامه‌ریزی کنید.

  • طراحی و اجرا کمپین‌های تبلیغاتی

دومین قابلیت crm در بازاریابی، طراحی و اجرا کمپین‌های تبلیغاتی است. از این ابزار می‌توانید برای ردیابی عملکرد کمپین‌های قبلی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ایجاد تغییرات لازم برای بهبود نتایج استفاده کنید. در اینصورت می‌توانید محتوا یا کمپین را به گونه‌ای طراحی کنید که با نیازها و تفضیلات هر گروه مشتریان شما سازگار باشد.

  • بهبود تجربه مشتری

از crm می‌توانید برای بهبود تجربه مشتریان و افزایش فروش و موفقیت در بازاریابی استفاده کنید. به این منظور باید از crm برای جمع‌آوری بازخوردهای مشتریان، نقاط ضعف کسب‌وکارتان را بشناسید و برای مشتریان مختلف خدمات خود را شخصی‌سازی کنید.

  • برنامه‌ریزی سفر مشتری

به کمک crm می‌توانید تجربه‌ی مشتریان قبلی و بازخوردهای آنها را بررسی و سفر مشتری را به شکلی برنامه‌ریزی کنید که بیشترین نرخ تبدیل و افزایش فروش و رضایت‌مندی مشتریان را بدنبال داشته باشد.

  • مدیریت چرخه عمر مشتری

پنجمین کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی، مدیریت کردن چرخه عمر مشتری است. به کمک این ابزار می‌توانید تمامی فرآیندهای چرخه عمر مشتری از جذب تا خدمات پس از فروش و پشتیبانی را بهبود ببخشید؛ در اینصورت روابط با مشتری افزایش و تجربه‌ از دریافت خدمات شما بهبود می‌یابد.

  • تحلیل عملکرد تیم بازاریابی

به کمک crm می‌توانید به تمامی اهداف مشخص شده برای کمپین‌ها، ایجاد سرنخ‌ها، عملکرد بازاریابان و … دسترسی داشته باشید. در اینصورت می‌توانید نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و معیار دقیقی برای سنجش آنها درنظر بگیرید. همچنین می‌توانید برای پرسنل خود kpi در نظر بگیرید و آنها را تشویق یا تنبیه کنید.

جلسات آموزشی crm برای تیم بازاریابی
با بررسی و مشخص کردن نقاط ضعف تیم می‌توانید با برگزاری کلاس‌های آموزشی روند کار را بهبوبد ببخشید.
  • بهبود ارتباطات داخلی تیم بازاریابی با سایر تیم‌ها

CRM  می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا ارتباطات داخلی تیم بازاریابی با سایر تیم‌ها مانند تیم فروش، خدمات، پشتیبانی و … را بهبود ببخشید. این ابزار می‌تواند برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، همکاری و هماهنگی بین تیم‌ها در ارتباط با مشتریان استفاده شود و زمان پرسنل را مدیریت کند.  

  • ارسال خودکار پیامک و ایمیل

از طریق crm می‌توانید به کمک متن‌های تولیدشده و باتوجه به قیف بازاریابی و فروش برای سرنخ‌ها یا مشتریان پیامک و ایمیل خودکار ارسال کنید. این پیام‌ها می‌تواند در راستای پیگیری سفارش، پیشنهاد محصولات مشابه، ارسال کدتخفیف برای خریدهای بعدی و جلب رضایت مشتریان ارسال شود.

  • مدیریت و ایجاد سرنخ جدید

CRM به تشخیص و مدیریت سرنخ‌ها و فرصت‌های جدید در بازار کمک می‌کند. بازاریابان شما با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از تعاملات با مشتریان و تحلیل داده‌ها می‌توانند فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و استراتژی‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنند.

تولید سرنخ جدید بازاریابی
91% بازاریابان معتقدند مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهند تولید سرنخ جدید است.

انتخاب و استفاده درست از crm در تیم بازاریابی می‌تواند مانند یک آهنربای قدرتمند مشتریان را به سمت کسب‌وکار شما جذب کند.

  • پیش‌بینی استراتژی‌های آینده بازاریابی

دهمین کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی، امکان پیش‌بینی استراتژی‌های آینده بازار است. این پیش‌بینی‌ها بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های تاریخی، شناسایی روندها و تحلیل رقبا انجام می‌شود.

  • تحلیل رقابت بازاری

به کمک crm می‌توانید میزان رقابت خود را با سایر شرکت‌ها در بازار بسنجید. برای اینکار باید فعالیت‌های انجام شده رقبا را زیرنظر بگیرید و نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارتان را شناسایی و بهبود عملکرد خود در بازار برنامه‌ریزی کنید.

  • تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها

Crm یک پایگاه داده است که می‌تواند اطلاعات شما را در یک محل جمع‌آوری کند. در اینصورت شما می‌تواند انواع گزارش‌های کمی و کیفی را از آنها تهیه کرده و تجزیه و تحلیل کنید. سپس الگوها، روندها و فرصت‌های جدید را بشناسید و در استراتژی‌های بازاریابی خود از آنها استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی
به گزارش IDC، در سال 2023، 91 درصد از کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط از CRM استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که CRM به یک ابزار ضروری برای بازاریابی تبدیل شده است.
  • مدیریت کانال‌های ارتباطی

از طریق crm می‌توانید کانال‌های ارتباطی مختلف را در کسب‌وکارتان تحلیل کرده و روی موثرترین کانال برای موفقیت و جذب سرنخ جدید تمرکز کنید. این نرم‌افزار می‌تواند برای بهبود کیفیت ارتباطات در کانال‌های مختلف نظیر تلفن، ایمیل، چت آنلاین و شبکه‌های اجتماعی استفاده ‌شود.

  • بهبود فرآیند ارسال خبرنامه

با استفاده از CRM می‌توانید فرآیند ارسال خبرنامه را به بهترین شکل بهینه‌سازی کنید. این ابزار از داده‌های ذخیره شده مشتریان برای شناسایی محتواهای جذاب و متناسب با علاقه و نیاز مخاطبان استفاده کرده و شیوه ارسال خبرنامه‌ها را شخصی‌سازی می‌کند.

  • تدوین استراتژی‌های تولید محتوا

با بررسی دوره‌ای بازخوردها و نظرات کاربران روی محتواها، می‌توانید استراتژی تولید و ارسال محتوا برای محاطبان خود را بهبوبد ببخشید؛ یعنی محتواهای موردنیاز آنها را تولید و در کانال‌های مختلف منتشر کنید. در اینصورت می‌توانید میزان فروش و رضایت مشتریان خود را افزایش دهید.

  • شخصی‌سازی و سفارشی کردن ارتباط با مشتریان

CRM  می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا ارتباط با مشتریان خود را شخصی‌سازی و سفارشی کنید. از این ابزار می‌توانید برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان، شناسایی نیازها و ترجیحات مشتریان و ایجاد پیام‌هایی که با نیازهای مشتریان مطابقت دارد، استفاده کنید.

  • کاهش هزینه بازاریابی

آخرین کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی، کاهش هزینه‌های بازاریابی است. با شناسایی کانال‌های موثر ارتباطی، افزایش رضایت‌مندی مشتریان، اجرای کمپین‌های موفق، مدیریت زمان پرسنل و … بسیاری از هزینه‌های بیهوده کسب‌وکار شما از بین می‌رود؛ در نتیجه می‌توانید روی کانال‌ها، مشتریان با ارزش‌، تولید سرنخ جدید و … تمرکز کنید. 

کاهش هزینه و افزایش کیفیت و سرعت و اثربخشی بازاریابی
با کاهش هزینه‌های بازاریابی می‌توانید درآمد و سوددهی کسب‌وکار خود را چندبرابر کنید.
پیشنهاد مطالعه

مزایای استفاده از crm در بازاریابی چیست؟

در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایایی که با استفاده از crm در بازاریابی بدست می‌آورید، اشاره می‌کنیم:

  • افزایش نرخ تبدیل مشتریان
  • افزایش وفاداری مشتریان کسب‌وکار
  • بهبود بهره‌وری پرسنل تیم بازاریابی
  • افزایش قدرت تصمیم‌گیری مدیران بازاریابی
  • امکان بودجه‌بندی دقیق برای تیم بازاریابی
  • مدیریت هزینه‌
  • اندازه‌گیری موفقیت بازاریابان
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه
  • افزایش تاثیرگذاری کمپین‌ها
  • ارائه پیشنهادات موثر برای بهبود فرآیند بازاریابی
اینفوگرافیک مزایای crm در بازاریابی
در تصویر بالا برخی از ویژگی‌ها و مزایای crm در بازاریابی را مشاهده می‌کنید.

چالش‌های استفاده از crm در بازاریابی چیست؟

علاوه بر مزایا، crm نیز مانند هر نرم‌افزار دیگری ممکن است چالش‌هایی برای سازمان شما داشته باشد که در ادامه با برخی از مهم‌ترین آنها آشنا می‌شویم:

  • هزینه خرید تجهیزات زیرساختی یا نرم‌افزار برای بعضی از شرکت‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. (بهتر است شرکت‌های کوچک از crm رایگان یا crm تحت وب استفاده کنند.)
  • پیاده‌سازی این نرم‌افزار نیاز به زمان دارد و باید شرکت فروشنده بدرستی تمامی فرآیندهای شما را پیاده‌سازی کند.
  • ممکن است فرآیند آموزش و یادگیری کار با crm برای پرسنل شما ساده نباشد و منابع زیادی نیاز داشته باشد.
  • اطمینان از امنیت داده‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌هاست. باید crm را انتخاب کنید که از امنیت خوبی برخوردار باشد و کارشناسان آن آموزش‌های لازم را دیده باشند؛ در غیراینصورت خطر هک یا سوءاستفاده از اطلاعات شرکت شما وجود دارد.
گزارشگیری از crm در بازاریابی
بنا به تحقیقات شرکت Salesforce کسب‌وکارهایی که crm دارند 57  درصد افزایش در نرخ تبدیل،40  درصد کاهش در هزینه‌های بازاریابی و35 درصد افزایش رضایت مشتری را تجربه می‌کنند.

آنچه درباره کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی آموختیم

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی، مزایا و چالش‌هایی که ممکن است با crm در تیم بازاریابی داشته باشید، بیان کردیم.

انتخاب و استفاده درست از crm در تیم بازاریابی می‌تواند مانند یک آهنربای قدرتمند مشتریان را به سمت کسب‌وکار شما جذب کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید، نیازهای آنها را برآورده و روابطی قوی با آنها ایجاد کنید.نرم افزار CRM یک سرمایه‌گذاری ارزشمند برای هر کسب‌وکاری‌ هایست که می‌خواهند در بازار رقابتی امروز موفق باشند. چنانچه تمایل دارید درباره نحوه خرید و کاربرد و اهمیت crm در بازاریابی اطلاعات بیشتری بدست آورید، می‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا