به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکهقطعات و لوازم جانبی

نحوه تبدیل روتر به اکسس پوینت

نحوه تبدیل روتر به اکسس پوینت

یادداشت ویراستار: این مطلب، در مهر 1399 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

می‌خواهیم برای افزایش کارایی و پوشش شبکه اکسس پوینت قرار دهیم. دو روتر داریم که یکی روتر اصلی است و قرار است روتر دوم را به اکسس پوینت تبدیل کنیم که برای این کار باید ویژگی مسیریابی را در آن غیرفعال کنیم تا به اکسس پوینت تبدیل شود. پس از خرید روتر می‌توانید با انجام تنظیماتی که در ادامه بیان می‌شود آن را به اکسس پوینت تبدیل کنید.

در مقاله “اکسس پوینت چیست؟” می‌خوانید اکسس پوینت چیست و چه تفاوتی با مودم و روتر دارد. در مقاله “شبکه وایرلس چیست؟” نیز درباره نقش اکسس پوینت Access Point در شبکه وایرلس صحبت شده است. و اگر می‌خواهید با روتر و وظایف آن در شبکه آشنایی بیشتری پیدا کنید مقاله “روتر چیست و چه کاربردی در شبکه دارد” را بخوانید.

چگونه روتر بی سیم را به اکسس پوینت تبدیل کنیم؟

در شبکه هایی که نیاز است دو روتر در شبکه قرار گیرند لازم است که یکی روتر را به صورت اکسس پوینت در آوریم که در تخصیص آی پی آدرس ها تداخل به وجود نیاید. می‌دانیم که روتر، اکسس پوینتی است که دارای قابلیت مسیریابی و DHCP Server است. پس در تبدیل علاوه بر تغییر در تنظیمات عمومی، باید DHCP سرور را غیرفعال کنیم. برای آشنایی با DHCP سرور مقاله “DHCP چیست و چگونه کار می کند؟” را بخوانید.

خرید روتر با بهترین قیمت و گارانتی معتبر در فالنیک
خرید روتر در فالنیک با مشاوره تخصصی رایگان توسط متخصصین این حوزه انجام می‌شود. از طریق تماس با شماره 02154591962 می‌توانید از خدمات خرید روتر، خرید روتر وای فای و همچنین قیمت روتر بهره‌مند شوید.
خرید روترتماس تلفنی

کار تبدیل روتر وایرلس به اکسس پوینت را با انجام تنظیمات عمومی شروع می‌کنیم. روتر را به کامپیوتر وصل و روشن کنید، در مرورگر خود آی پی آدرس را وارد کنید تا به پیکربندی مبتنی بر وب دسترسی یابید. حالا باید این تنظیمات را انجام دهید:

1. آدرس آی پی را به ساب نت روتر اصلی تغییر دهید. مثلا اگر آی پی روتر اصلی 192.168.168.10 باشد آدرس آی پی روتر را 192.168.168.11 قرار دهید. روتر اصلی از این آدرس برای دسترسی به روتری که نقش اکسس پوینت دارد استفاده می‌کند.

همچنین این آدرس باید خارج از محدوده آدرس آی پی هایی باشد که در روتر اصلی مشخص شده است مثلا اگر این محدوده 192.168.1.110 تا 192.168.1.150 باشد، IP آدرس روتر را 192.168.1.100 قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه

لازم به یادآوری نیست که این آدرس نباید به دستگاه دیگری تخصیص داده شده باشد.

پس از تغییر آدرس آی پی باید روتر را ریبوت کنید و سپس با آدرس IP جدید لاگین کنید.

نحوه تبدیل روتر به اکسس پوینت
تخصیص آی پی آدرس مناسب به روتر در تبدیل روتر به اکسس پوینت

2. Channel را به یکی از سه کانالی که آورلپ ندارند تغییر دهید: 1، 6 یا 11. مطمئن شوید که هیچ روتر یا اکسس پوینتی روی این کانال تنظیم نشده است.

3. تمام اکسس پوینت های شبکه باید دارای یک SSID (نام شبکه بیسیم) باشند تا ویژگی رومینگ که با حرکت کاربر و تغییر اکسس پوینت ها انجام می‌شود، کار کند.

4. یادتان باشد که رمزگذاری را روی تمام روترها و اکسس پوینت ها تنظیم کنید: WPA یا WPA2 ارجحیت دارند.

پس از اینکه تنظیمات عمومی را انجام دادیم باید DHCP سرور را خاموش کنیم. تنظیمات DHCP را پیدا کنید (معمولا در تب اصلی یا شبکه قرار دارد). این ویژگی را غیرفعال کنید و تنظیمات را ذخیره کنید.

نحوه تبدیل روتر به اکسس پوینت
غیرفعال کردن DHCP سرور در تبدیل روتر به اکسس پوینت

پس از انجام این پیکربندی ها، پورت اترنت روتر را با کابل اترنت به روتر اصلی وصل کنید (LAN to LAN). توجه کنید که به پورت WAN یا اینترنت وصل نکنید.

نحوه تبدیل روتر به اکسس پوینت
اتصال پورت اترنت روتر با کابل اترنت به روتر اصلی در تبدیل روتر به اکسس پوینت

 

خرید استوریج qnap
فالنیک (ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات qnap با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت اطلاع از قیمت استوریج qnap و مشاوره خرید ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ کلیک کنید.
خرید استوریج qnapمشاوره تلفنی رایگان

چگونه مودم TP-Link و اکسس پوینت D-Link را توسط LAN به صورت همزمان به هم متصل کنیم؟

برای تنظیمات صحیح و اتصال همزمان از طریق LAN و وای‌فای بین مودم TP-Link و اکسس پوینت D-Link خود، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
اتصال فیزیکی: ابتدا، مطمئن شوید که مودم TP-Link و اکسس پوینت D-Link به درستی به یک شبکه کابلی متصل شده‌اند. یعنی کابل LAN از پورت LAN مودم به پورت LAN اکسس پوینت متصل شده باشد.
تنظیمات IP: مرحله بعد کانفلیت آی‌پی یا همان تضاد IP بین مودم و اکسس پوینت است. مطمئن شوید که هر دو دستگاه IP ثابت دارند و همچنین IP آن‌ها در یک زیرشبکه قرار دارند، اما در سومین بخش سوم آدرس متفاوت باشند. به عنوان مثال، اگر آی‌پی مودم شما 192.168.1.1 است، می‌توانید برای اکسس پوینت آی‌پی 192.168.1.2 تنظیم کنید.
غیرفعال کردن DHCP: در اکسس پوینت D-Link، DHCP را غیرفعال کنید. این کار مانع تداخل DHCP بین دو دستگاه می‌شود و به مودم TP-Link اجازه می‌دهد تا IP‌ها را به دستگاه‌ها اختصاص دهد.
تنظیمات SSID و رمز عبور: برای متمایز کردن شبکه‌های وای‌فای مودم و اکسس پوینت، مطمئن شوید که SSID (نام شبکه بی‌سیم) و رمز عبور آن‌ها متفاوت باشد. به این ترتیب، کاربران می‌توانند بین شبکه‌ها تشخیص دهند و متصل شوند.
پس از انجام مراحل یاد شده باید بتوانید از طریق شبکه محلی و وای‌فای به اینترنت متصل شوید و از هر دو راه ارتباط برقرار کنید. در صورتی که مشکل به روش فوق حل نشد یا مشکلاتی در ارتباط با پیکربندی آی‌پی یا سایر تنظیمات در شبکه دارید باید به شرکت‌های فعال در زمینه خدمات شبکه مراجعه کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام من یک مودم وایرلس TPLINK دارم و یک اکسس پوینت DLIK بعد در محل کارم یک سری سیستم ها از طریق کابل LAN به اینترنت متصل هستند و یک سری را هم می خواهیم از طریق اکسس پوینت وصل بشن اما وقتی اکسس پوینت حالا auto همه میتونند حتی با گوشی وصل بشند وقتی ip میدم و رمز بهش میدم کلا قطع میشه و اتصال نداره و Lan کلیه سیستم ها هم قطع میشه چطوری میتونم این دو را به هم وصل کنم که هم از طریق Lan و هم از طریق وایرلس مودم و هم از طریق اکسس پوینت سیستم ها به اینترنت دسترسی داشته باشند
    خواهشا اگر کسی میتونه راهنمایی کنه کاملا دقیق بگه چکار باید بکنم

  2. چقدر خوب میشد ارتباط بین مودمو اکسس پوینت به صورت بیسیم برقرار میشد

    1. درود بر شما
      مجید عزیز،
      اتصال به صورت بی سیم امکان پذیر است.

  3. سلام دوستان
    من یه مودم adsl برند تی پی لینک TD-W8960N دارم که ازش اینترنت میگیرم.
    یه روتر TL-WR841HP تی پی لینک از طریق کابل بهش وصل کردم و توی مود اکسس پوینت رو انتخاب کردم.
    dhcp هم روی اکسس پوینت خاموش کردم و ip default gateway رو توی مودم و اکسس پوینت 192.168.1.1 دادم
    ip lanاکسس پوینت رو 192.168.1.2 دادم
    اتصال برقرار میشه ، اینترنت دارم و مشکلی نیست ولی هر روز تقریبا یک الی دو بار یدفعه اتصالم به اکسس پوینت قطع میشه و اکسس پوینت دیگه به نت وصل نمیشه (وقتی با گوشی میزنم تو مرحله گرفتن ip میمونه) حتما باید خاموشش کنم چند ثانیه صبر کنم دوباره روشن کنم تا ip بگیره.
    کسی نظری داره؟
    متاسفانه تایم مشخصی برای این مشکل نیست ممکنه یه روز چند بار قطع شه و ساعت و زمان مشخصی هم نداره

دکمه بازگشت به بالا